2013. november 22., péntek

Fire is catching...

Hola chicos!

Ómájgád...

Voltam ma moziban, hogy csekkoljam az új THG-filmet, a Catching Fire-t. Emberek, pucoljatok a moziba és nézzétek meg, mert... aaaaaaaaaaahhh. Bitang.

A kép alatt picit bővebben is kifejtem, úgyhogy aki már szintén túl van rajta, vagy nem zavarják a spoilerek, nyugodtan olvasson tovább. ;D


Nagyon-nagyon-nagyon vártam már ezt a filmet, így nem volt kérdés, hogy a premier után ASAP látnom kell. Múlt csütörtökön már lehetett jegyeket foglalni a Cinema City honlapján, rögvest bőszen kattintgatni kezdtem, és költségkímélő szempontok alapján (mivel még mindig csóró munkanélküli vagyok), a péntek délután fél hármas előadást szúrtam ki. Egyrészt, mert napi első vetítés lévén nem 1500 rá a jegy, hanem csak 1140, és azért nem mentem már tegnap, mert péntektől vasárnapig van 33%-os kedvezményem a vonatjegyre 26 éven aluliként. :D Ilyen egyszerű módszerekkel is meg lehet fogni valamennyit, s mint tudjuk, sok kicsi sokra megy. :D
Az még hozzátartozik, hogy embargót hirdettem: az első trailert megnéztem, aztán még a másodikat is, de azóta semmit. Egyetlen kiadott jelenetet sem láttam, still fotókat sem nézegettem, szerettem volna, ha meglepi lesz. Ebből kifolyólag már ki voltam éhezve elég rendesen. :D Nem bánom egyébként, jó volt így, hogy egészben, egyszerre láttam mindent, és nem zavart be semmi, amit korábban gondolhattam volna, ha belekukkantok az ízelítőkbe.

A film mindent egybevéve nagyon tetszett. A könyvhöz képest helyenként picit elvettek belőle, helyenként picit hozzátettek, picit átszabták, de a kedvenc részeim a helyükön vannak, és a kedvenc párbeszédeim is nagyrészt pontosan jelennek meg. Nem is tudom, így utólag végiggondolva, egy rakás rész tök más a könyvhöz képest, valamiért mégis végig olyan érzésem volt, hogy full a regény vonalán megy végig. Mondjuk onnantól kezdve, hogy bemennek az arénába, tényleg nem nagyon variáltak. Egyszóval korrekt munka lett, elégedett vagyok.

Tetszik, ahogy kezdődik az egész. Katniss egyedül az erdőben, majd jön Gale... Amikor Katniss kilövi a pulykára a nyílvesszőt, és kiborul, mert Marvelt vizualizálja, ott azért megmutatkozik, hogy mennyire megviseli lelkileg, ami az arénában történt.
Jaj, Kökörcsin... :D Elég nagy feneket kerítettek az egész macska-témának, hogy az Éhezők Viadalában nem volt elég Kökörcsines a cica, ezért most kerítettek - nem tudom, castingoltak? :DD - egy másikat helyette. Ez a jószág már tényleg hasonlít a könyvben ábrázoltra, viszont sok értelme nem volt, mert összesen kb. 2 másodpercet látszik, ahogy gubbaszt a nem tudom min, meg ráfúj Katnissra, amikor elmegy mellette. :D Ennyire az előző állat is jó lett volna. :D Nagyobb volt ennek a füstje, mint a lángja, úgy érzem. :D
Mondjuk azért ez egy viszonylag speciális probléma, hogy nem elég karakterhű a macska. :'D Habár az sem teljesen világos, hogy miért nem eleve olyan cicussal dolgoztak, ami megfelel a leírtaknak. :D Na mindegy, túl vagyunk a macskamizérián, az a lényeg. :D

Snow elnökről nem tudom, mint mondhatnék... Legalább olyan vérfagyasztó a vásznon, mint a könyvben.
Ami vele kapcsolatban nagyon meglepett a filmben, az az volt, hogy beletették az unokáját. O.o Váratlan fordulat, hölgyek és urak! :D
Hamarosan megérkezik a drága Effie is, aki rögtön mosolyt csal az ember arcára. :D "Majd hozzászoktok a szaghoz." :D Imádom az ilyen kényeskedő, kapitóliumi megnyilvánulásait. :D
Óóó, és amikor később mennek be, és elejti, hogy "az egész szoba mahagóni", ott végem volt. :'D Úgy látszik, a készítők tisztában voltak vele, mekkora duma ez a mahagóni-téma, és visszahozták. :D Óriási ötlet volt beletenni.

A tévés bejelentkezés érdekesre sikerült. Volt egy nagyon komoly fangirl moment-em, amikor Peeta elvágódik, Katniss pedig ráesik, majd elcsattan a csók... *w* Nagyon cuki jelenet. Nagy kár, hogy csak színjáték... És elég kemény az, ahogy odaveti Katnissnak, hogy "már azt hittem, a csók igazi volt". Annyira szeretem Peetát, hogy borzasztó; nem tudom, miért tart olyan sokáig, mire leesik Katnissnak, hogy mit jelent neki a srác. Váááááááááá.
Tök jó az a rész a vonaton, amikor beszélgetnek. Örülök, hogy annak rendje s módja szerint előkészítik a Mockingjay-t; ezek szerint bekerül az a rész, amikor Peeta az 'igaz vagy hamis?' játékban felhozza, hogy a zöld Katniss kedvenc színe, Katniss pedig elmondja, hogy Peetáé a narancssárga... és még sok minden mást is - szvsz az egyik legütősebb jelenet a harmadik kötetben.

A Tizenegyedik Körzetbe tett látogatás elég brutális - meg úgy általában a Győzelmi Körút. Abból a jelenetből megnéznék egy kibővített verziót, amikor a padláson vannak az öregember kivégzése után, mert a regényben bírom azt a részt, amikor Peeta kisakkozza, hogy Haymitch és Katniss már az arénában összejátszottak.
Újabb szívszaggató (és WTF?!) pillanat, amikor Katniss könnyedén közli, hogy össze kell házasodniuk Peetával, mire ő csak annyit mond, hogy jól van, majd elviharzik. Szegény gyerek, amikor még nem tudta, hogy Katniss csak színlelt a Viadalon, biztosan megfordult a fejében, hogy egyszer majd megkéri a kezét, és tuti, hogy nem így képzelte el a jelenetet.
Nem tudom, melyik körzetben volt, de az tuti, hogy én is kb. olyan fejet vághattam, mint Katniss, amikor a kicsi lány csillogó szemekkel közli, hogy "ha elég nagy leszek, majd én is önként jelentkezem, ahogy te". Pffffffffffff.
A Victory Tour végén az elnöki rezidencián tartott bálon siralmas az a smink-frizura-hacuka hármas, amivel Katnisst elcsúfították. És rémesen hiányoltam, hogy Plutarch Heavensbee nem villantja fel a fecsegőposzátás óráját Katnissnak, amikor beszélgetnek. Ezt ugye két okból teszi: nem csak azt próbálja jelezni, hogy a lázadókkal van, hanem azt is, hogy az aréna egy óra. Ez nem ártott volna ha bekerül, és nem is vett volna el sok időt, csak pár másodpercet.

Nem kedvelem különösebben Gale-t (sőt!),  de érző emberként azért megrázott a korbácsolós rész, pedig a könyvben sokkal durvább jelenetsor az annál, mint amit a filmben látunk.

Aztán robban a bomba, ugye: a Nagy Mészárláson a Viadal korábbi győztesei vesznek részt.
Itt nagyon örültem, hogy benne volt két kedvenc mondatom: amikor Katniss beállít Haymitchhez, és közli, hogy "inni jöttem", és amikor Haymitch Peeta kapcsán közli a lánnyal, hogy "ha ezer évig élnél, sem érdemelnéd meg őt".
Ez után hiányzott, hogy elkezdenek edzeni, készülni a Viadalra, utánanéznek a többi győztesnek, ilyesmi... Nyilván időt kellett spórolni, és ez nem olyan fontos, de a regényben szeretem. Ahogy azt is, amikor Peeta és Katniss megnézik az összefoglalót az előző Nagy Mészárlásról, amit épp Haymitch nyert meg, ezért szintén kár, hogy nem fordítottak rá két percet. Személy szerint nagyon bírom az öreget, és ez sokat segít abban, hogy megismerjük a személyiségét, és kiderüljön, miért lett belőle magának való, goromba alkoholista.
Az aratás nagyon kemény, főleg Effie-nek köszönhetően. Lelkendezik ugyan, hogy "nahát, milyen csodás!", de nyilvánvaló, hogy a szavak nem a valós érzéseit tükrözik. Elizabeth Banks-t az egész filmért meg lehet dicsérni, de ezért a jelenetért főleg.

Amikor elkezdték nyilvánosságra hozni a szereposztást, nem tudtam mire vélni Sam Claflint. Nem láttam még semmiben, sosem hallottam még róla, és így első ránézésre nem nézett ki egy bájgúnár Finnicknek. Picit aggódtam, hogy hogy fogja hozni az egyik kedvenc szereplőmet, de a kockacukros jelenet után mondtam, hogy nincs több kérdésem. :D És nem azért, mert nincs rajta sok ruha. :D Most, hogy már láttam a filmet, abszolút egyetértek a döntéssel, kiváló választás volt a szerepre. Istenem, hogy ki fogok borulni, amikor... Hjaj. :(
Btw, a Köröndön történő felvonuláson nagyon tetszik Katniss rucija, már önmagában is, az meg duplán vad, amikor lángol az egész.

A film egy másik fénypontja a szememben Johanna. A liftben, az interjún, az arénában, végig nagyon nagy forma, Jena is nagyot alakít.
Mondjuk az ominózus liftes-vetkőzős jeleneten nagyon röhögtem. :D Jennifer arca ott minden pénzt megér. :D Zseniális. :D
Egyébként Johanna karakterét valahogy túl békésnek találtam - igen, a dühkitöréseivel és a baszdmegezéssel együtt is. Valahogy túl jól kijön Katnisszel. Ha jól emlékszem, neki van a könyvben egy olyan mondata, hogy "engem nem érdekel, hogy terhes vagy, feltépem a torkodat", ezt speciel hiányoltam, de egyébként nagyon rendben volt a karakter és a színésznő egyaránt.

OMGOMGOMG egyik legnagyobb jelenete a filmnek, amikor az edzőteremben Katniss bevonul a kis kalitkába lőni. Imádom, ahogy koreografálva van az egész.
Itt is volt egy pici hiányérzetem, a végén végigpásztázhatta volna a kamera a többi kiválasztottat, akik irigykedve, gyűlölettel, vagy félelemmel merednek rá a kis mutatvány után, ahelyett, hogy egy rövid pillanatra megmutatják, hogy mindenki bámulta. Pont az a lényeg, hogy lenyűgözött mindenkit, és ezért mondhatja a következő vágásnál Haymitch, hogy a fele bagázs szövetséget akar kötni vele.
Ha már a kiképzésen vagyunk... az is vicces, ahogy a privát bemutatón Katniss felakasztja a bábut - nem is ez a vicces önmagában, hanem az, hogy nem csak a nevet írja a babára, hanem az arcát is kifesti a Crane-re jellemző hajjal és szakállal. :'D
Egyébként csak én nem értettem, hogy minek a bemutató, ha pontokat nem kapnak? :'D Pont ez volt a lényeg, hogy Katniss és Peeta 12-12 pontot kapott, hogy a többiek tudják, kit kell levadászni először...

Az interjún nagyon tuti Katniss ruhája, ahogy átalakul fecsegőposzátává.
Btw, Stanley Tucci még mindig briliáns Caesar.
Arra egyébként nagyon kíváncsi voltam, hogy benne hagyták-e azt, amikor Peeta behazudja a titkos esküvőt és a kisbabát, és nagyon örültem, hogy igen. :D És ahogy Josh előadja... wah. *w*
Amit szerettem volna látni a könyvből, az a nap, amit Katniss és Peeta a tetőn tölt, de erről le kellett mondanom. És ha már itt tartunk, az is hiányzott, hogy Peeta mindig megnyugtatja Katnisst, amikor rosszat álmodik, és azt mondja, hogy az ő rémálmai arról szólnak, hogy elveszíti őt, és nem kell felébresztenie, elég, ha látja, hogy ott van vele. Szirupos, de olyan Peetás, szóval kell az. :D De legalább a "mindig" benne volt. :')

A Viadal kezdete előtti utolsó másodpercek eseményeit - a Cinnás részt - nem ecsetelném, szerintem az mindenkit kellőképpen szíven üt.

Azon megint kiborultam, amikor Peeta nekimegy az erőtérnek.
És ebben nagyon tetszett, hogy mutattak egy közelit Finnick arcáról, miután Peeta magához tért, és Katniss a nyakába borult. Ez megint a Mocingjay miatt fontos, amikor Katniss és Finnick a bombázás alatt az óvóhelyen csomózzák a kötelet, beszélgetnek, és Finnick elárulja Katnissnak, hogy ez volt az a pont, amikor rájött, hogy tényleg fontos a lánynak Peeta, nem színjáték minden.

Ó, és persze az is nagyon nagy jelenet, amikor a parton Peeta megmutatja Katnissnak a medált, majd Katniss közli, hogy "nekem szükségem van rád".  :')



Btw, csak nekem tűnt fel, hogy rohannak a dzsungelben, másznak a dzsuvában, de Beetee szemüvege mindig makulátlanul tiszta? :'D Adhatna tippet, hogy csinálja, az enyém folyton tiszta tapics. :D

Azt nagyon jól megcsinálták, ahogy felrobban az erőtér és darabjaira hullik az aréna. Elég ügyes.
Brutál jelenet az is, amikor Katniss tombolni kezd, rátámad Haymitchre, és a szemére veti, hogy hazudott... Huh.
És a legvége... amikor Katniss felébred, és Gale közli vele, hogy nincs többé Tizenkettedik Körzet... Először mély fájdalom van Katniss szemeiben és arcán, majd átalakul haraggá és bosszúvággyá. Abban a tekintetben nagyon durván benne van az üzenet, hogy "if we burn, you burn with us".
Amúgy csak ekkor jöttem rá, hogy kimaradt az, amikor Katniss tudomást szerez arról, hogy a Tizenharmadik Körzet még mindig létezhet, és azt javasolja, hogy szökjenek oda... Annyira sodortak az események, hogy fel sem tűnt, hogy ezt kivágták. :'D

Ami még nagyon bejött az egész film alatt, a zene volt. Nagyon jó volt, hogy a Hunger Games-ből megismert dallamok csendültek fel újra, nem rondítottak bele a már megismert hangzásvilágba.

Még a színészek kapcsán meg kell említenem Jennifer Lawrence-t, mert róla nem írtam bővebben, pedig hát mégis csak a főszereplő...
Oscar-díjas, és nagyon nagy tehetség, és tényleg jó volt az Éhezők Viadalában is, de abban valahogy nem éreztem az átütő erőt részéről. A Futótűzben azonban maximálisan. Szerintem sokkal jobban játszott, mint az első részben, ennek a filmnek minden jelenetében abszolút a legjobbat nyújtja.

Volt negatívum is: ez a felirat.
Nem titkolom, hogy az első részt sem láttam magyar hanggal, mindig angolul nézem, és ha teszek is rá feliratot, akkor angol az is. Pár hete leadták a filmet az RTL-en, de nem néztem, és amennyit a promókból hallottam, hát, nem ért veszteség azzal, hogy a magyar változat kimaradt az életemből. Ennek megfelelően eljártam az örömtáncot, amikor láttam, hogy eredeti hanggal kerül a mozikba a CF.
Volt pár mondat, amit sikerült a regény alapján belőni, de egyébként nem hinném, hogy a fordító sűrűn olvasta volna a könyvet. Tök zavaró volt, hogy Katniss tegezte Haymitchcset (a könyvben következetesen magázza!), és hogy a Viadalt ("games") folyamatosan "játékokként" emlegették, valamint hogy a győzteseket "bajnokoknak" írták. Könyörgöm, ez az Éhezők Viadala, nem a Trimágus Tusa! Komolyan, csodáltam, hogy a Győztesek Faluja és a Nagy Mészárlás nevét sikerült eltalálni, és nem lett belőle "bajnokok negyede" vagy valami.
Ja, meg a másik, amin fennakadtam, hogy kipontozták a csúnya szavakat, amikor Johanna elkezdett fuck-ozni. 16-os karikás a film, szóval eleve nem engednek be olyanokat, akiket zavarhat a dolog... És ha angolul nincs kisípolva a rondaság, miért nem lehet odaírni, hogy "baszd meg"? :D Leírni sem nagyobb vétek, mint kimondani.
Ó, és az is elég gáz, hogy a helyesírás sem volt toppon. A Viadal nagy betű, de kicsivel írták, a fecsegőposzátát meg külön, fecsegő poszátának. Hát, azért ácsi. :D
Jaj, meg a másik "kedvencem" az volt, amikor a lázadók graffitijét mutatták, hogy "the odds are never in our favor", mire jött a felirat, hogy "a viadalnak nincs győztese". What the fuck?! Angolul értem a mondatot, és én sem tudnék rá olyan magyar fordítást találni, ami értelmes és szöveghű is, na de ez azért elég meredek megoldás. :D
Ja, meg hallás után azért elég jól értettem a cuccot, és előfordult, hogy a felirat nem egyezett meg a hallottakkal. Félrefordítottak ezt-azt, meg kihagytak pár mondatot... Szóval... elég otromba munka lett. De ezt könnyen áthidaltam azzal, hogy nem olvastam a feliratot, csak a fülemre hagyatkoztam, így ezek a hibák nem vontak le a film értékéből.

Tényleg kemény egyébként. Én alapvetően nem vagyok a filmeken/könyveken/bármiken sírós fajta, de a Catching Fire-ben van pár rész, ami alatt erősen pislognom kellett, nehogy szégyenszemre kicsorduljon egy-két könnycsepp. :D
Amikor Katniss Rutáról beszél a Tizenegyedikben; az aratáson; amikor Peeta szíve leáll; az 'I need you'-résznél; és a két utolsó jelenet alatt, hogy mást ne mondjak. :D

Nagyon jó film, a stáb kitett magáért, tényleg csak ajánlani tudom mindenkinek. :)

Nyah, hirtelen ennyit tudok mondani a Futótűzről. Később biztos eszembe jut még ez-az, de elsőre ennyit tudtam produkálni. :D

2 megjegyzés:

  1. Na most már kíváncsi vagyok. Meg kell néznem, és majd egyeztetünk. Egyébként "sok kicsi sokra megy" Kiegészítem illetve módosítanám ezt a mondatodat. Sok kicsit DTM-re megy *_* Ha fent is úgy akarják :D

    VálaszTörlés
  2. Kíváncsi vagyok, te mennyivel látod másképp. :D
    Hjaj, ne fájdítsd a szívem. :( Jó lenne a DTM egyébként is, de jobban tetszene, ha a Cickány is a mezőnyben lenne. Habár Toncsi sem rossz vigaszdíj, de azért örülnék, ha összejönne egy ülés Albertitónak.

    VálaszTörlés